Creatine

layout_header_logoCreatine zit in je lichaam en bepaalt de duur van een spier dat maximaal belast kan worden. Door het gebruik van creatine krijgen je spieren meer adenosine trifosfaat, wat betekent dat je spieren meer energie krijgen. De verzuring van spieren worden uitgesteld en je kan langer en zwaarder trainen. Creatine bouwt dan ook spierkracht op en versnelt het proces. Veel sporters gebruiken creatine als voedingssupplement. Het zorgt voor meer spierkracht, meer explosiviteit en uithoudingsvermogen. De stof zit van nature in vlees en vis maar wordt ook door het eigen lichaam geproduceerd en opgeslagen in het spierweefsel. De afbraak per dag is ongeveer 2 gram en wordt aangevuld uit voeding en het lichaam zelf. In spieren komt creatine vorm in een vrije vorm, een belangrijke brandstof voor intensieve, kortdurende inspanningen. Mannen en vrouwen hebben een gelijke hoeveelheid creatine. Het extra innemen van creatine kan de spier meer vermogen leveren en vermoeidheid uitstellen. Wat doet creatine precies? Spieren halen energie uit de afbraak van ATP en ADP. Hierbij komt energie vrij, wat gebruikt kan worden tot spiercontracties. ATP is alleen beperkt aanwezig en moet sneller worden aangevuld. Creatine kan snel worden afgebroken en ATP onmiddellijk bijvullen. Voor duursporten heeft het gebruik van creatine minder zin, omdat de energie geleverd kan worden door andere brandstoffen. Het verbeterd bij explosieve sporten de prestaties en heeft daarmee zijn nut in de sport bewezen. Mocht je meer interesse hebben in creatine en het gebruik daarvan? Dan verwijzen wij je graag door naar de website, ook kun je daar meer vinden over andere supplementen die men kan gebruiken tijdens het sporten. Het gaat altijd om fitheid en gezondheid, en dit vind je hier. Je wordt fitter en gezonder door creatine, wanneer je ook altijd gezond eet en goed beweegt. Voor vele mensen een optie, ook voor vegetariërs.

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.